Vycházkový okruh okolím Nýrska – 10km

Délka: 10km

Symbol: žluté psaníčko

„Vycházkový okruh Hynka Pulánka“ byl pojmenován na památku po místním znalci historie.

Infocentrum Nýrsko – St. Lhota – vodní nádrž Nýrsko – Horní Polánky – Pajrek – Nýrsko

Začínáme u Informačního centra v Nýrsku. Odtud pokračujeme proti proudu Úhlavy asfaltovou cestou přes Starou Lhotu až k rozcestí „U Větrovce“. Projdeme borovicový les k přehradě. 400 metrů za hrází odbočíme vpravo na lesní cestu, která nás zavede k hájence  „U Anděla“. Tam se před námi nabízí nádherný pohled na přehradu a hory Prenet (1071 m) a Můstek (1234 m). Za levotočivou zatáčkou odbočíme vlevo podél lesa. Kousek nad původním hotelem Bayreck se naskytne opět pěkný pohled na Dešenicko. Mírným stoupáním přijdeme ke zřícenině hradu Pajrek.

Pajrek má nezvyklé jméno. Jeho počeštělý název zřejmě pochází z německého názvu Bayreck. K jeho pojmenování se pojí pověst, že hrad kdysi založil rytíř v Bavorsku křivě nařčený a pronásledovaný. Lidé neznali jeho jméno, proto ho nazývali Bayer in der Eck – Bavor v rohu – Bayreck. Hrad netypický svým vzhledem byl pravděpodobně založen v první polovině 14. století jako strážný hrad při zemské stezce. Dlouhá léta ho držel rod Janovských z Janovic, než byl hrad vypálen Bavory v r. 1472. Později již nikdy nebyl zcela opraven. Hrad od Janovských koupil Jindřich Kostomlatský z Vřesovic, který byl v r. 1520 sťat na Pražském hradě jako nepřítel krále a loupežný rytíř. V dalších letech již nikdo hrad trvale neobýval.

Dále společně s modrou turistickou značkou sestupujeme k bývalé ptačí rezervaci, v níž za pozornost stojí jedno z největších mravenišť na Klatovsku. Lesní cesta nás dovede zpět k asfaltové cestě, kterou podél Lesního divadla dojdeme k informačnímu centru v Nýrsku.