Nýrsko, hrad Pajrek a zpět

Délka: 5km

Cesta:Příjemná lesní cesta, mírné stoupání, pro kočárek nevhodné

Výstup ke zřícenině hradu, dominujícímu kdysi údolí Úhlavy je téměř povinnou záležitostí.

Vydejte se proti proudu řeky až se dostanete do čtvrti starých vil, s nezaměnitelnou tváří německé architektury. Pár metrů za železným mostkem vedoucím k tenisovým kurtům a koupališti odbočte doprava na cestu lemovanou mohutnými stromy. Odbočka je řádně značená turistickými značkami (zelená a modrá), takže ji neminete. Po pár metrech dojdete k lesu a pak pěkně po značkách do kopce. Svižným tempem se ke zřícenině dostanete tak za půl hodinky. Koukněte na informační ceduli, ať něco o hradu zvíte a pak se vraťte v podstatě stejnou cestou zpět.

Aby váš výlet nepostrádal prvky orginality, dám vám 2 tipy kam na oběd či na pivo, které si jistě po takovém výšlapu zasloužíte. Přejdete-li výše zmíněný mostík a projdete-li kolem kurtů, a koupaliště dostanete se ke kempu. Jeho součástí je docela dobrá hospoda s celoročním provozem. Vaří se zde docela slušně, pivo – obligátní gambrinus. Příjemné je posezení na terase, sice bez obsluhy ale díky oknu s vámi personál komunikuje, takže se nemusíte chodit cyklicky dotazovat, je-li již jídlo hotové, či pivo natočené. Po zrestaurování pokračujte po asfaltce do mírného kopce na hlavní silnici, zde doleva a kolem kostela zpět do centra.

Druhý tip vám sice cestu prodlouží o necelý kilometr, zato vás zavede k hospodě, kterou bych zařadil k nejlepším v Nýrsku a okolí. Jmenuje se Zemanka a dostanete se k ní, budete-li pokračovat proti proudu Úhlavy k dalšímu, ještě menšímu a zchátralejšímu mostíku. Bát se nemusíte, přejděte ho a po několika stech metrech se dostanete na hlavní silnici, u které tato hospůdka stojí.

Vaří dost dobře, prostředím a okolím ve směru k řece vás bezpochyby zaujme. Dominantou interiéru je centrální dvorec pro děti se starýma dřevěnýma hračkama, který jistě neurazí ani dospělé. Z točených mají dvanáctku Prazdroj, což je po všudypřítomném Gambrinu jistě příjemné, míň příjemná jeho cena – 1.5. 2004 25,-. Za poloviční cenu je k mání lahvová desítka – jak jinak, Gambrinus.

Zpět se vydejte po hlavní silnici, na první křižovatce doleva do kopce, kam se posléze napojí cesta z kempu. Budete-li mít chuť ještě na jedno na zahrádce, vřele doporučuji zahnout za hřbitovem doprava kolem hotelu Nová koruna buď přímo na zahrádku, nebo do sousedícího dřevěné stodoly, kde byvá k mání nejen 10 G, ale i Budvárek. Budete-li mít s sebou děcka, kupodivu se většinou zabaví točením na kolotoči či houpáním na echt komunistické pouťové houpačce, která trůní opodál a já si každý rok říkám, že dalšího se dožít nemůže. Chcete-li si pivo vychutnat, pusťte je raději jen na ten kolotoč.